کارواش خانگی چیست و چرا باید از کارواش خانگی استفاده کنیم؟

ژوئن 11, 2022
کارواش خانگی چیست و چرا باید از کارواش خانگی استفاده کنیم؟

مقدمه

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که می‌توانید خودروی خود را دقیقاً همانند کارواش‌های داخل شهر و باهمان آب‌های پرفشار بشویید؟

آیا می‌دانستید برای رفع آلودگی و پاک‌سازی گردوخاک داخل تراس یا حیاط خود می‌توانید از کارواش‌های خانگی به جای جارو استفاده کنید؟

آیا از نظافت روزانه‌ی محیط زندگی خود با ابزار سنتی کسل‌کننده خسته شده‌اید؟

احتمالاً بارها با استفاده از صابون و شوینده‌های مختلف به جان آلودگی‌ها افتاده‌اید. ممکن است بارها از شوینده‌های نامطبوع استفاده کرده باشید و حتی در مواردی خطرناک آن‌ها را باهم مخلوط کرده‌اید! اما وقتی تمیز نمی‌شوند چه می‌کنید؟ کارواش‌های خانگی نجات‌دهنده‌ی شما هستند. این کارواش‌ها نوع بهینه‌شده و کوچک‌شده کارواش‌های بزرگ صنعتی هستند که برای مصارف خانگی ساخته و تولید می‌شوند. این کارواش‌ها خود به دو نوع کارواش فشار یا الکتریکی دسته‌بندی می‌شوند. همچنین کارواش فشاری به دو نوع برقی و بنزینی تقسیم‌بندی می‌شود. ما در این مقاله شما را با انواع کارواش‌ها، روش کار این کارواش‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع کارواش‌ها:

کارواش الکتریکی

کارواش الکتریکی از بخار با فشار بالا و آب بسیار داغ برای از بین بردن و محو کردن گردوخاک و مواد آلوده از سطوح بیرونی اجسام استفاده می‌کند. ترکیبی از فشار زیاد و دمای بسیار بالای آب باعث می‌شود که همه‌چیزها و موادی که روی سطوح گیرکرده‌اند، بهتر کنده شوند. کاربرد این نوع کارواش بسیار زیاد است که چندین مورد از آن را به‌طور خلاصه برای شما آورده‌ایم:

کارواش فشار

کارواش‌های فشار با استفاده از پمپ کار می‌کنند تا فشار آب را از طریق شیلنگ متصل افزایش دهند. کارواش فشار همان چیزی است که قبلاً در خانه خود استفاده کرده‌اید. درواقع وقتی با دست خود جلوی شلنگ آب را طوری می‌گیرید که آب با فشار بیشتری به بیرون پرتاب شود نوعی کارواش فشار را اختراع کرده‌اید! کارواش فشار نیز مانند کارواش الکتریکی از همان جریان و پرتاب آب با فشار بالا استفاده می‌کند با این تفاوت که دیگر از آب داغ استفاده نمی‌کند. این آب که در دمای معمولی به بیرون پرتاب می‌شود همچنان در از بین بردن خاک و آلودگی شگفت‌انگیز عمل می‌کند اما در برابر خزه، کپک‌ها یا سایر مواد سخت شده مانند آدامس یا روغن نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.

شباهت و تفاوت میان کارواش فشار و کارواش الکتریکی چیست؟

اگرچه این دو کارواش فرآیندهای بسیار مشابهی دارند، اما تفاوت‌های کلیدی دیگری وجود دارد که نحوه استفاده شما از هر کدام را تعیین می‌کند. دانستن این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که درواقع کدام کارواش می‌تواند کار شما را با بهترین بازدهی و راندمان انجام دهد.

شباهت کارواش‌ها

عملکرد اصلی هر دو کارواش یکسان است: هر دو از آب با فشار بسیار زیاد استفاده می‌کنند تا بتوانند خاک و سایر مواد را از سطوح سخت از بین ببرند. مقدار فشار خروجی فقط به نوع دستگاه بستگی دارد. طبیعی است یک کارواش خانگی به اندازه یک کارواش صنعتی قدرت و فشار نخواهد داشت.

تفاوت کارواش‌ها

تفاوت آن‌ها در میزان دمای آب خروجی از شلنگ دستگاه است. این دما اگرچه به‌ظاهر تفاوت کوچکی به نظر می‌رسد اما همین دما کاربرد دستگاه را تغییر می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید دمای بالای آب قدرت رفع آلودگی بیشتری دارد به‌خصوص اگر آلودگی جزو آلودگی‌های چسبنده مانند آدامس باشد.

روش انتخاب کارواش مورداستفاده

اکنون که تفاوت‌های اصلی بین کارواش فشار و کارواش الکتریکی را می‌دانید، وقت آن است که بفهمید کدام‌یک از آن‌ها را برای خانه خود نیاز دارید. اینکه از کدام روش و دستگاه استفاده می‌کنید کاملاً به کار و هدف شما بستگی دارد. انتخاب هر نوع از این کارواش‌ها بر اساس کاربرد به‌صورت زیر انجام می‌گیرد:

همان‌طور که در این بخش مطالعه کردید احتمالاً متوجه شده‌اید که کارواش‌های خانگی عمدتاً در گروه کارواش‌های فشار قرار می‌گیرند. این کارواش‌ها خود به دو دسته‌ی بنزینی و برقی تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

انواع کارواش فشار

کارواش فشار بنزینی

این کارواش‌ها با بنزین کار می‌کنند. کارواش‌های بنزینی به‌طورمعمول PSI (پوند فشار در هر اینچ مربع) و GPM  (گالن آب در دقیقه) بالاتر را نسبت به کارواش برقی فراهم می‌کنند. این قدرت اضافی به این معنی است که آن‌ها خیلی سریع‌تر سطوح را تمیز می‌کنند.

مزایای کارواش فشار بنزینی

معایب کارواش فشار بنزینی

کارواش فشار برقی

این کارواش‌ها با برق کار می‌کنند. کارواش‌های برقی در برخی شرایط می‌توانند بهتر از همتایان بنزینی خود باشند. به‌علاوه، لازم نیست نگران دود بنزین و سروصدای وحشتناک آن‌ها باشید.

مزایای کارواش فشار برقی

معایب کارواش فشار برقی

انتخاب بهترین اندازه کارواش

صرف‌نظر از اینکه شما چه نوع کارواشی اعم از فشار الکتریکی یا بنزینی را انتخاب می‌کنید، باید در مورد اندازه موتور تصمیم بگیرید. مانند هر دستگاه دیگر، اندازه موتور قدرت کل موتور را تعیین می‌کند. یک موتور کوچک قادر به تولید فشار آب یا خروجی GPM یک موتور بزرگ‌تر نخواهد بود. به‌طورکلی، موتورهای کارواش فشار به چهار دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

کارواش فشار سبک

کارواش‌های فشار سبک سطح فشار آب را تحت ۲۰۰۰ psi تولید می‌کنند. اگر نهایت استفاده شما از کارواش برای امور خانگی در فضای باز، یک تراس یا کف کوچک یا یک پاسیو است، یک کارواش فشار سبک کاملاً کافی است.

کارواش فشار متوسط

آیا قصد دارید نمای ساختمان، جاده یا دیوارهای سنگی خانه خود را تمیز کنید؟ شما یک کارواش فشار متوسط ​​نیاز دارید. کارواش فشار متوسط فشاری در محدوده بین ۲۰۰۰ تا ۲۸۰۰ psi ایجاد می‌کند.

کارواش فشار سنگین

اگر نیاز به تمیز کردن یک منطقه‌ی بزرگ‌تر را دارید می‌توانید از این کارواش استفاده کنید. فشار این کارواش‌ها به سطح بین ۲۹۰۰ تا ۳۳۰۰ psi می‌رسند.

کارواش فشار حرفه‌ای

اگر در حال آماده‌سازی نمای بیرونی خانه خود برای نقاشی و رنگ‌آمیزی مجدد هستید، در خرید یک کارواش فشار حرفه‌ای درنگ نکنید. موتور فوق‌العاده سنگین این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که کارهای بزرگی را انجام دهد که ساعت تا طول می‌کشد. این کارواش‌های برقی سطح فشاری در حدود ۳۳۰۰ psi و بالاتر را تولید می‌کنند.

کارواش خانگی چیست و چرا باید از کارواش خانگی استفاده کنیم؟

کدام نازل برای کار شما بهترین است؟

نازلی که شما انتخاب می‌کنید زاویه جریان آب را تعیین می‌کند. این زاویه بسیار مهم است زیرا بر نتیجه‌ی کار شما تأثیر می‌گذارد. اسپری آب با یک زاویه باریک بسیار قدرتمندتر از اسپری آب با زاویه بزرگ است. انواع نازل‌ها به‌صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند. نازل‌ها به‌صورت جهانی با رنگ‌های مختلف از یکدیگر متمایز می‌شوند.

نازل قرمز

این باریک‌ترین نازل موجود است که زاویه صفر نیز نامیده می‌شود. این نازل یک جریان آب بسیار سوزنی شکل ایجاد می‌کند که می‌تواند آسیب‌های زیادی را وارد کند، بنابراین مراقب باشید. از یک نازل قرمزرنگ در نزدیکی هر سطح استفاده نکنید. علت این فشار زیاد این است که هر چه سطح مقطع جریان کوچک‌تر باشد آب خروجی با فشار بیشتری به سطح برخورد می‌کند و یک حالت سوراخ کننده دارد. این نازل برای آلودگی‌هایی که به‌شدت به سطح چسبیده‌اند استفاده می‌شود.

نازل زرد

نازل زرد که به آن نازل ۱۵ درجه نیز می‌گویند برای لکه‌های نسبتاً قوی کاربرد زیادی دارد.

نازل سبز

نازل سبز یا نازل ۲۵ درجه برای شستشوی ماشین یا کپک یا خزه مورداستفاده قرار می‌گیرد یا آلودگی‌هایی که روی مبلمان یا پاسیوی شما جمع شده است.

نازل سفید

شاید بتوان گفت کاربرپسند ترین نازل، نازل سفید یا نازل ۴۰ درجه است. اگر هدفتان تمیز کردن حیاط بسیار کثیف یا سطوح پنجره تا است این نازل را انتخاب کنید. این نازل برای مواقعی استفاده می‌شود که سطح در برابر فشار زیاد آسیب‌پذیر است.

نازل سیاه

این نازل که به آن نازل ۶۵ درجه نیز می‌گویند به حدی است که عمدتاً خاک یا لکه تا را از بین نمی‌برد. فقط وقتی نیاز به خیس کردن یک سطح دارید از این نازل استفاده کنید.

نحوه کار کارواش فشار

کارواش‌های فشار از دو بخش اصلی موتور و کمپرسور هوا تشکیل‌شده‌اند. این دستگاه دارای یک موتور بنزینی یا یک موتور برقی به همراه یک پمپ آب می‌باشد. این پمپ که از طریق آب شلنگ خانگی تأمین می‌شود باعث ایجاد فشار زیاد در پرتاب آب به بیرون می‌شود. کارواش به شلنگ فشارقوی وصل می‌شود. در انتهای شلنگ یک ماشه تپانچه‌ای شکل وجود دارد. فشار آن ماشه موجب کار افتادن کارواش می‌شود و آب از نازل دستگاه با فشار زیاد به بیرون پرت می‌شود. این کارواش‌های فشار می‌توانند آب را با فشاری در حدود ۷۵ برابر فشار یک شلنگ معمولی به بیرون پرتاب کنند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند فشار آب را کمتر کرده و به‌گونه‌ای آن‌ها را اسپری کنند. کارکرد این دستگاه تا در چند مرحله به‌صورت زیر خلاصه می‌شود:

پارامترهای استفاده‌شده در کارواش‌های فشار

موتورهای فشار معمولاً توسط دو پارامتر یعنی PSI و GPM دسته‌بندی می‌شود. عملکرد کلی تمیزکاری دستگاه بر اساس کار این دو پارامتر با یکدیگر تعیین می‌شود. هرچه عدد بزرگ‌تر باشد تمیزکاری برای شما سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این دو پارامتر عبارت‌اند از:

PSI

فشار آب در خروجی نازل اندازه‌گیری می‌شود که واحد آن پوند در هر اینچ مربع می‌باشد. این دقیقاً همان چیزی است که به شما قدرت رخنه کردن در کثیفی و آلودگی را نشان می‌دهد.

GPM

حجم آب تولیدشده توسط دستگاه را نشان می‌دهد که واحد آن گالن بر دقیقه است. درواقع واحد اندازه‌گیری سرعت جریان می‌باشد. هرچه جریان بیشتر باشد زمان تمیز کردن سریع‌تر می‌باشد.

اجزای کارواش فشار

کارواش خانگی چیست و چرا باید از کارواش خانگی استفاده کنیم؟

قسمت‌های اصلی کارواش فشار که شما می‌توانید به آن‌ها توجه کنید و کیفیت و کاربرد دستگاه را شناسایی کنید عبارت‌اند از:

ورودی آب

ورودی آب به کارواش همان شیلنگی است که کارواش فشار را به منبع اصلی آب متصل می‌کند. معمولاً یک فیلتر در ورودی وجود دارد تا جلوی خاک و زباله‌هایی که در معرض ورود به کارواش هستند را بگیرد.

موتور بنزینی یا الکتریکی

موتور کارواش بسته به نیاز شما می‌تواند بنزینی یا الکتریکی انتخاب شود. همان‌طور که توضیح داده شد موتورهای بنزینی قدرت بیشتری نسبت به موتورهای الکتریکی دارند. موتورها باعث کار انداختن پمپ تا می‌شوند.

پمپ آب

پمپ آب قلب کارواش فشار است. این دستگاه با سرعت زیاد توسط موتور الکتریکی (یا موتور بنزینی) کار می‌کند. این پمپ تا می‌توانند چندین پیستون داشته باشند و تعداد پیستون بسته به کاربرد آن‌ها متفاوت است. انواع پمپ تا بسته به نوع کاربرد در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

پمپ چرخشی

این پمپ تا ضعیف‌ترین نوع پمپ تا هستند و کاربرد آن‌ها تنها در مصارف خانگی و کارهای بسیار جزئی می‌باشد. عیب این پمپ تا این است که قابلیت تعمیر ندارند و بر اساس تخمین سازنده‌های این دستگاه، اگر تنها ۲ ساعت در هفته با آن‌ها کار کنید می‌توانید حدود ۳ سال از آن‌ها کار بکشید. شایان ذکر است به علت ضعف این پمپ‌ها طبیعتاً قیمت بسیار پایین‌تری دارند.

پمپ محوری

این پمپ تا ۲ تا ۳ برابر بیشتر از پمپ‌های چرخشی عمر می‌کنند. کیفیت متوسطی دارند و اکثر پمپ کارواش‌های خانگی از این مدل هستند.

پمپ پیستونی

این پمپ برای مصارف صنعتی می‌باشد هر چند از آن در مصارف خانگی نیز استفاده می‌کنند. قدرت این پمپ تا بسیار زیاد است. یک پمپ پیستونی ایده‌آل دارای سه پیستون است. کارایی بسیار بالایی دارند و عمر آن‌ها تقریباً چیزی حدود ۱۰ برابر پمپ‌های محوری می‌باشد. قابلیت تعمیر دارند و در صورت نگهداری و سرویس از آن‌ها می‌توان تا سال‌های طولانی از آن‌ها استفاده کرد.

شلنگ فشارقوی

شیلنگ‌های معمولی که در بازار یافت می‌شوند تحمل فشار آب بالا را ندارند و در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است به پارگی و خرابی شلنگ منجر شود. شیلنگ‌های فشارقوی فشاری در حدود ۴۱۳ بار را تحمل می‌کند که می‌توانند در کارواش‌های خانگی و صنعتی استفاده شوند این شلنگ تا از یک شبکه سیم چندلایه‌ای از پلاستیک فشرده تشکیل‌شده‌اند.

نکات ایمنی استفاده از کارواش فشار

از محافظ چشم و گوش استفاده کنید.

صدای کارواش‌ها معمولاً بلند است. همچنین هنگام کار با کارواش ممکن است بسیاری از گرد و غبار و یا قطعات کوچک به خاطر فشار زیاد آب‌ و هوای خارج‌شده به داخل چشم شما پرتاب شوند. بنابراین با استفاده از عینک مخصوص یا محافظ گوش از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

از دو دست خود استفاده کنید.

فشار بالای زیاد آب کارواش‌ها باعث می‌شود تا نگهداری شیلنگ را کمی دشوار کند. اطمینان حاصل کنید که همیشه با دو دست خود شیلنگ را نگه می‌دارید زیرا فرار شیلنگ از دست شما ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

فاصله نازل را حفظ کنید.

نوک نازل را تقریباً  در فاصله ۴۵ سانتی‌متری از سطحی که تمیز می‌کنید نگه دارید تا خطر آسیب را به حداقل برساند.

مزایای داشتن یک کارواش خانگی

معایب کارواش‌های خانگی

جمع‌بندی

این مقاله به بررسی جامعی از کارواش‌ خانگی پرداخت که در دنیای امروز به مقوله‌ی مهمی در امر نظافت خانه و اتومبیل تبدیل‌شده‌اند. اگر به دنبال زیبایی هستید و یا اگر از نظافت خانه‌ی خود با وسایل سنتی مانند جارو خسته شده‌اید، کارواش‌های خانگی ابزاری مناسب برای شما هستند. در هنگام خرید باید به نکاتی مانند حداکثر خروجی آب، نازل‌های آن، نوع موتور کارواش و نوع مخزن مواد شوینده‌ی آن دقت کنید. همچنین قدرت موتور و حجم موتور که دو پارامتر اساسی در انتخاب کارواش هستند را به‌دقت موردبررسی قرار داده و بسته به هدف خود بهترین کارواش را انتخاب کنید.

نظر و پیشنهاد بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.