انتخاب یک فرز آهنگری حرفه ای

آوریل 24, 2022
انتخاب یک فرز آهنگری حرفه ای

چگونه یک فرز آهنگری حرفه ای انتخاب کنیم؟

فرز آهنگری چیست

دنیای امروزه دنیای تکنولوژی است و بشر برای ارتقاء رفاه و آسایش خود، در تلاش برای نهایت استفاده از تکنولوژی و پیشرفت دنیای مدرن خود می باشد. بنابراین، در این راستا ابزارآلات متنوعی طراحی و تولید شده اند. یکی از حوزه های ورود تکنولوژی در صنعت آهن می باشد. یکی از دستگاه های پرکاربرد و مدرن صنعتی فرز آهنگری است. در گذشته برش قطعات آهنی تنها با اره های آهن بر مقدور بود. این روش بسیار زمان بر و طاقت فرسا بود. با ورود فرز آهنگری، صنعت آهنگری به طور قابل توجهی متحول گردید به گونه ای که می توان گفت پس از دریل یکی از پر استفاده ترین و کاربردی ترین ابزارآلات برقی، فرز آهنگری است. کافی است به اطراف خود نگاهی بیندازید، تمامی قطعات آهنی اطرافتان از جمله چهارچوب درب ها، نرده ها و بسیاری از این قبیل با دستگاه فرز آهنگری برش خورده و به گونه ای شکیل و زیبا مطابق آنچه که شما در زندگی خود می بینید درآمده و مورد استفاده قرار گرفته اند. اولین فرز برقی در سال ۱۹۴۵ اختراع شد و پس از آن با پیشرفت های انجام شده و بر اساس نوع استفاده این دستگاه در دو مدل فرز سنگبری و آهنگری طراحی شد. در این مقاله قصد داریم تا جزئیات بیشتری در رابطه با این دستگاه و همچنین تفاوت نوع سنگبری با آهنگری را برایتان شرح دهیم.

کاربردهای فرز آهنگری

فرزهای آهنگری چه در مصارف خانگی و چه در حوزه صنعتی کاربردهای متنوعی از جمله برشکاری، تراشکاری، حکاکی، پولیش کردن، شکل دادن دارد و بسته به نوع نیازی که هر فرد دارد از دستگاه به نحو احسن بهره می برد.

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست؟

انتخاب یک فرز آهنگری حرفه ای

همان طور که از نام این دو دستگاه مشخص است، از فرزهای آهنگری به منظور برش آهن، فلزات و قطعات دیگر و از فرز سنگبری به منظور برش و سایش مواد سنگی استفاده می شود. اصلی ترین و مهم ترین فرق فرز سنگبری و آهنگری، در سرعت گردش آزاد این دو دستگاه است. سرعت گردش آزاد فرز آهنگری حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه بیش تر از فرز سنگ بری است. فرز آهنگری سرعتی بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه دارد، در حالی که این سرعت برای فرز سنگبری بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه است. دنده فرز سنگبری نسبت به آهنگری درشت‌تر است اما باید توجه داشت که هیچ تفاوتی در نوع آرمیچر آنها وجود ندارد. تفاوت دیگر این دو در اندازه قطر صفحه  می باشد. صفحه برش آهنگری نسبت به سنگبری کوچکتر است. در صورت استفاده از فرز سنگبری برای مصارف آهنگری، امکان خرابی صفحه سنگ فرز و  خود دستگاه وجود دارد.

نحوه کار با فرز آهنگری

فرزهای آهنگری از قدرت برق و باد برای فعالیت بهره می‌برند. روی بدنه دستگاه یک کلید فشاری قرار دارد که با فشار دادن آن دیسک برش شروع به چرخش می‌کند و در صورتی که آن را رها کنید دستگاه نیز خاموش می‌شود و دیسک متوقف خواهد شد. دلیل استفاده از کلید فشاری نیز به موارد ایمنی برمی‌گردد.

دستورالعمل تعویض صفحه دیسک

انتخاب یک فرز آهنگری حرفه ای

توجه: موقع باز و بستن مهره با آچار دقت کنید که آچار کاملاً با مهره درگیر شود و در جای خود قرار گیرد تا آجار از جا در نرفته و به دست شما آسیب نرساند، ضمن اینکه جای آچار هم تغییر شکل ندهد و خراب نشود.

توجه: محور دستگاه هایی که کلید قفل کن محور ندارد، با استفاده از آچار مخصوص همراه دستگاه ثابت می شود.

نکته: برای سهولت کار صنعتگران چپ دست و استفاده در مواقعی که امکان نصب دسته در طرف راست نیست، می توان دسته را در طرف دیگر بست تا به راحتی بتوان از دستگاه در زوایا و سطوح مختلف استفاده نمود.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید فرز آهنگری

برای این که بتوانید در هنگام تهیه یک دستگاه فرز آهنگری بهترین گزینه را انتخاب نمایید، لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید. هنگام خرید فرز آهنگری، مهمتر از قیمت و مدل آن، نوع نیازی است که از این دستگاه انتظار دارید. بنابراین، برای انتخاب دقیق چنین دستگاهی لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید.

وزن

یکی از مهم ترین مسائل در حین خرید این دستگاه، وزن آن است. هر چه وزن دستگاه کم تر باشد، قابلیت حمل ساده تر و راحت تری دارد. در اکثر موارد، وزن دستگاه با قدرت آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه قدر وزن دستگاه بیش تر باشد، قدرت آن نیز بیش تر است. هر چه وزن دستگاه بیش تر باشد، باعث خستگی زودرس دست کاربر می شود. به همین دلیل باید دستگاه را متناسب با کاری که می خواهیم انجام دهیم انتخاب کنیم.

سایز و اندازه صفحه برش

دیسک یا صفحه برش فرزهای آهنگری از اندازه های مختلفی برخوردار می باشند که محبوب ترین و پر استفاده ترین آن ها ۱۱۵ میلی متری، ۱۸۰ میلی متری و ۲۳۰ میلی متری است. البته اکثر فرزهای آهنگری مجهز به دیسک ۱۸۰ میلی متری می باشند.

توان و قدرت موتور

هر چه توان موتور بالاتر باشد، دستگاه از قدرت بیشتری برخوردار است و می توان از آن جهت کارهای سنگین تر و طولانی تر استفاده کرد. فرزهایی که کاربرد صنعتی دارند، از توان و قدرت بالاتری نسبت به انواع خانگی برخوردار هستند. صفحات برش بزرگ تر نیازمند قدرت و توان بالاتری هستند. فرزهای آهنگری برای مصارف صنعتی معمولاً از توان ۲۴۰۰ وات و آمپر از ۴ تا ۱۵ برخوردار می باشند در حالی که این میزان برای مصارف خانگی به ۹۰۰ وات و آمپرهای پایین تر محدود می شوند.

سرعت

نکته دیگری که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید توجه به سرعت دستگاه (RPM) است. قدرت این دستگاه به قدری زیاد است که می تواند چرخش دیسک آن به ۵ الی ۱۰ هزار دور در دقیقه برسد. البته باید بدانید اگر این دستگاه را به درستی در دست نگرفته باشید سرعت زیاد این دستگاه به اپراتور آسیب می رساند. به طور معمول سرعت گردش آزاد فرزهای آهنگری بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه تعریف می شود.

دیمر یا کنترل سرعت

به کمک این کلید، کاربر می تواند سرعت گردش صفحه برش را کنترل کند. این قابلیت در بسیاری از فرزها به کار رفته است و موجب افزایش کیفیت برش می شود. دیمر یا کنترل سرعت می تواند به صورت گازی یا به صورت کلید تنظیم سرعت باشد. البته در مصارف ساده مشاهده شده است که بسیاری ترجیح می‌ دهند سراغ سنگ فرزهایی بروند که دارای چنین امکاناتی نیستند. از طرفی قیمت نهایی آنها نیز برای خرید مناسب‌ تر خواهد بود.

دسته جانبی (دسته کمکی)

بسیاری از سنگ فرزها قابلیت اتصال دسته کمکی دارند. این دسته کمکی به کاربر کمک می کند تا کاربر کنترل بهتری بر روی فرز داشته باشد و علاوه بر دقت بالاتر و افزایش کیفیت برشکاری، از حوادث ناگوار نیز جلوگیری می کند.

استارت نرم

استارت نرم یا Soft Start قابلیتی است که در بسیاری از فرزها قرار داده شده است. این ویژگی کمک می کند تا در صورتی که کلید دستگاه را فشار دهیم، سرعت دستگاه به آرامی افزایش یابد. این امر سبب می شود تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود و بتوان مدت طولانی تری از آن استفاده کرد.

منبع تغذیه

منبع تغذیه به کار رفته در فرزها می تواند به وسیله برق شهری، باتری و یا کمپرسور باد باشد. فرزهای برقی نسبت به نوع شارژی و بادی از قدرت بالاتری برخوردار هستند. نوع شارژی قابلیت حمل بسیار راحتی دارد و می توان از آن در شرایطی که به منبع برق دسترسی نداریم نیز استفاده نماییم.

حفاظ

یکی از نکات ایمنی به کار رفته در فرزها، حفاظ آنها است که بخشی از صفحه برش را در بر می گیرد و از برخورد تیغه با دست کاربر و آسیب های ناشی از آن جلوگیری می کند.

سیم دستگاه

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید دستگاه مینی فرز باید به آن توجه شود، طول سیم دستگاه و جنس آن می باشد. اهمیت این موضوع در مواقعی که محل کار با پریز فاصله زیادی دارد مشخص می شود. این موضوع در محیط های کارگاهی اهمیت زیادی دارد.

نکات ایمنی کار با فرز آهنگری

این نوع فرزها موتور قدرتمندی دارند و برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی باید برخی از موارد را در آن رعایت کرد. این بخش مقاله به این موضوع می پردازد:

شما بسته به جنس فلز مورد نظر، می توانید از تیغه های مختلف بر روی فرز آهنگری استفاده کنید. اما قبل از شروع کار، مطمئن شوید که تیغه کاملا تیز باشد. درغیر این صورت در حین انجام کار، مجبور خواهید شد یا تیغه را عوض کنید یا آن را تیز کنید که می تواند پروژه شما را با مشکل روبرو کند.

به دلیل حرکت سریع موتور، تیغه به سرعت حرکت می کند و شما باید مراقب آن باشید. همیشه قبل از انجام کارهای خود به صورت کامل و دقیق، تیغه را بررسی کنید و سپس از فرز استفاده کنید. تیغه در صورت بسته نبودن به صورت کامل می تواند مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر از فرز آهنگری استفاده می کنید، برای جلوگیری از ایجاد آسیب، بهتر است داستان خود را از تیغه دور کنید. تا حد ممکن دسته آن را محکم بگیرید. نزدیک شدن دستان شما به تیغه یا شکستن تیغه در هنگام کار می تواند مشکلات جسمی و خسارت های زیادی را برای شما به بار آورد.

برای جلوگیری از بروز مشکل هنگام کار با فرز آهنگری، بهتر است لباس کار و همچنین عینک ایمنی محافظ به تن داشته باشید. دراین صورت از بروز هرگونه حادثه ای جلوگیری می کنید. لباس های محافظ به شما این امکان را می دهند تا مانع از ایجاد سوختگی بر روی لباس ها یا اعضای بدن خود شوید و در هنگام استفاده از فرز باید حتما از آنها بهره ببرید.

جمع بندی

به طور کلی، می توان گفت که فرز آهنگری به طور اختصاصی جهت برش و صیقل دادن انواع قطعات فلزی و پروفیلی، ورق های گالوانیزه، لوله های فلزی استفاده می شود. این دستگاه در صنایعی همچون آهنگری که نیاز به برش و صیقل فلزات دارند نیز به کار می رود. فرز آهنگری در حین داشتن سرعت و قدرت بالا، انرژی کمی را مصرف می‌کند؛ در نتیجه می‌توان آن را یک فرز محبوب و پرکاربرد دانست. بنابراین، اگر گمان می‌کنید که با استفاده از اره آهن بُر می‌توان کار فرز آهنگری را انجام داد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. تعداد دور آزاد این فرز از فرز سنگبری بیشتر بوده و حدود ۸ هزار الی ۸ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه است. در این مقاله تلاش کردیم تا با شرح تفاوت فرز سنگبری و آهنگری و همچنین کاربردهای فرز آهنگری و سنگبری ،شما را در جهت درک بیشتر از کارایی این دو نوع فرز و نکاتی که جهت خرید این دستگاه ها نیاز است به آن توجه کنید، راهنمایی کنیم.

سؤالات متداول

کاربرد فرز آهنگری چیست؟

برش قطعات آهنی، صیقل دادن و صاف کردن بیرون زدگی سطوح، تیز کردن ابزارآلات ساختمانی و کشاورزی

چه چیزی می‌تواند فرز را بشکند؟

مهم نیست از سنگ فرز چه استفاده‌ای می‌کنید، همیشه خطر شکستن وجود دارد. شل بودن صفحه سنگ، ضربه مستقیم و برش با سرعت نا‌مناسب از مواردی است که به دستگاه آسیب می‌زند.

  1. علی گفت:

    دستگاه مینی حدودا ۱ماه میشه که خریدم
    نمیدونم چراهر دفعه باهاش کار میوکنم دکمه خام. ش روشنش گرد وغباروخاک میگیره وباید بازکنم. تمیزکنم
    (ازپایین دستگاه اطراف زغال) پر از خاک شده یه طوری که دستگاه از کار میوفته

نظر و پیشنهاد بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.