راهنمای خرید اره گردبر

اکتبر 2, 2021
راهنمای خرید اره گردبر

اره گرد بر برقی بوده که بسته به نوع تیغه‌ای که روی آن بسته می‌شود برای برش چوب، فلز و پلاستیک استفاده می‌شود. اره‌ گردبر قابل حمل است اما اگر در صورت نیاز برای کنترل بیشتر می‌توان آن را روی میز مخصوص نصب کرد. این اره‌ توسط تیغه‌ای گرد با دندانه‌ مخصوص، عملیات برش قطعه کار را انجام می‌دهد. تیغ اره‌ گردبر با توجه به جنس قطعه کار مورد نظر انتخاب می‌شود در واقع می‌توان با تجهیز کردن این اره کارایی آن را در حد و توان یک اره چندکاره بالا برد به طوری که قابلیت برش نئوپان، ام دی اف، برش عرضی، طولی و انواع فلزات را دارا باشد.

در اره گردبر دستی شما می‌توانید به راحتی با دست راست یا دست چپ کار برش را انجام دهید. گردبر دسته‌ای برای خاموش و روشن کردن، محوری برای نگه داشتن تیغه و گاردی برای محافظت کاربر از برخورد با تیغه دارد. هم‌چنین اره گردبر تنظیماتی برای عمق، طول و در بعضی از آن‌ها شیب برش داشته که کار را برای کاربر راحت می‌کند.

اره گردبر برقی، شارژی و پنوماتیکی

به دلیل استفاده‌ی بسیار بالای این دستگاه میان متخصصان این حوزه، این محصول با منابع تغذیه متفاوت در بازار موجود است. بعد از گردبر برقی که در اکثر کارگاه‌های نجاری استفاده می‌شود رونق بازار با توجه به میزان درخواست مصرف کننده در نوع شارژی آن است که بسیار مورد توجه کاربران است. البته لازم به ذکر است که در اره‌های شارژی به دلیل کوچک بودن تیغه روند کار کندتر از اره‌ی برقی است.

از دیگر انواع این محصول، نوع پنوماتیکی آن است که به وسیله‌ی باد کار کرده و بیشتر در موارد خاص و کارگاه‌های بزرگ کاربرد دارد.

قدرت موتور گردبر

موتوراین دستگاه یونیورسال بوده و هم به صورت AC و هم به صورت DC قابل استفاده است. هم‌چنین قدرت این موتور در توان‌های متفاوت موجود است که شما می‌توانید با توجه به نوع کار خود به هنگام خرید آن را انتخاب کنید. بهتر است برای کارهای بزرگ از اره‌هایی با توان بالاتر استفاده کنید تا از داغ شدن احتمالی موتور جلوگیری کنید.

صفحه برش اره گرد بر

روی صفحه‌ برش سوراخ‌هایی برای نصب اره و متعلقات آن تعبیه شده که در نصب و آسان‌تر شدن کار به شما کمک می‌کند. هم‌چنین اهرم‌هایی برای تنظیم عمق و زاویه‌ی برش در بین این صفحه و دستگاه وجود دارد که وظیفه‌ی تنظیمات برش را بر عهده دارد البته لازم به ذکر است که عمق برش با توجه به قطر تیغه کاملاً متفاوت است به عبارتی عمق برش بیشتر زمانی میسر است که قطر تیغه‌ی شما بالاتر باشد.

راهنمای خرید و استفاده اره گردبر

از اره‌‌ی گردبر بیشتر برای برش قطعه کار در اندازه‌های دلخواه استفاده می‌کنند زیرا دقت آن در مقایسه با دستگاه‌هایی که دستی و ثابت است و برای ظریف کاری استفاده می‌شود، پایین‌تر است. برای ایجاد برش‌هایی یک اندازه و تمیز حتی برای قطعات بزرگ می‌توان از اره گردبر و گونیا استفاده کرد.

این اره با توجه به کارکرد آن در مقایسه با دیگر اره‌های برقی قیمت کمتری داشته و می‌توان گفت وزن آن نیز کمتر است.

امنیت حین کار با اره گردبر

مهم‌ترین نکته در استفاده از این ابزار انتخاب صحیح تیغه برای کار مورد نظر است زیرا نه تنها به کار بلکه به کاربر نیز صدمه وارد می‌کند. قبل از شروع کار استفاده از عینک مخصوص، دستکش و قرار گرفتن در محلی مناسب بسیار اهمیت دارد زیرا با توجه به حساس بودن کار باید تعادل دستگاه حفظ شده و تا جایی که امکان دارد بهتر است از دستگاه مکنده استفاده شود.

نکته‌ی بعدی استفاده از لباس مناسبی است که حین کار با دستگاه در دستگاه گیر نکند. هم‌چنین در صورتی‌که موهای بلندی دارید قبل از شروع کار از جمع بودن آن مطمئن شوید.

در صورت برش قطعات بزرگ از شخصی کمک گرفته و کار را با آرامش پیش ببرید و فراموش نکنید، قبل از به اتصال دستگاه به برق از قطع بودن آن اطمینان حاصل کنید. پس از اتمام کار از بادپاش برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید تا برای استفاده‌ی بعدی کاملاً آماده باشد. فراموش نکنید که کند بودن تیغه‌ برش، حرارت را هنگام کار بالا برده و موجب صدمه زدن به قطعه کار و دستگاه می‌شود.

هنگامی که می‌خواهید شروع به کار کنید از تنظیم درست صفحه‌ برش و تعبیه‌ی صحیح دستگیره‌ی دستگاه  اطمینان حاصل کنید، تیغه را توسط محور محکم کرده و تنظیمات مورد نظر خود از جمله عمق برش یا شیب مورد نظر را بررسی کنید. دستگاه را به برق وصل کرده، آن را نزدیک قطعه کار و قسمت‌هایی که از قبل نشانه‌گذاری کرده‌اید برده و قبل از روشن کردن دستگاه کلید امنیت یا قفل استارت آن را روشن کنید تا از شروع کار ناگهانی جلوگیری شود (موقع خرید به داشتن قفل استارت توجه کنید). بعد از اتمام کار مطمئن شوید که قسمت انتهایی قطعه کار بعد از برش به علت وزن زیاد متلاشی نشود.

محافظ تیغه گرد بر

محافظ تیغه‌ای که در اره گردبر استفاده می‌شود از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت بالایی این محافظ ثابت بوده و باعث خروج گرد و خاک حاصل از برش می‌شود و قسمت پایینی توسط فنری هدایت می‌شود و در صورت تغییر در جهت برش مانند غلاف عمل می‌کند. وجود این محافظ خطرهای احتمالی از برخورد دست و هر شیء دیگر به تیغه جلوگیری می‌کند.

انواع تیغ اره گردبر

تیغ اره در انواع و جنس‌های مختلفی در بازار موجود است که کارایی اره بسته به استفاده‌ی هر کدام تغییر می‌کند. انواع تیغه عبارتند از تیغه‌های فولادی یا استیل، کاربایدی، بتنی و سرامیکی.

• با وجود اینکه تیغه‌ استیل در مقایسه با تیغه‌ کاربایدی ارزان‌تر است اما به این دلیل که قابلیت تیز شدن ندارد کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین تیغه‌ی کاربایدی با توجه به داشتن این قابلیت طول عمر بالاتری دارد.
• از تیغه‌ی بتنی برای کارهای سایشی و انواع مصالح ساختمانی و بتن استفاده می‌شود.
• تیغه‌ی سرامیکی با داشتن الماسه برای برش کاشی و سرامیک مناسب است.

نگهداری اره گردبر

برای نگهداری درست از اره گردبر باید به طور منظم آن را توسط قلم‌ مو یا دستگاه بادپاش تمیز کرد تا تیغه، برش را در بهترین حالت ممکن انجام دهد. زیرا همان‌گونه که قبلاً ذکر شده در صورت کثیف یا کند بودن تیغه امکان داغ شدن تیغه و خارج از خط کارکردن آن می‌شود.